torstai 13. huhtikuuta 2017

Rally Sanremo 2017

Starttasimme perjantai-iltana kohti Sanremoa, jossa ajettiin Italian rallisarjan osakilpailu.  Syynä paikanpäälle menemiseen oli tietysti Kalle Rovanperä, joka kisasi Peugeot 208 R5 autolla. Mukavaa myöskin päästä pitkästä aikaa rallin tunnelmaan.



Lähtömme viivästyi sen verran, että saavuimme kaupunkiin vasta yhdeksän jälkeen pimeässä.  Park4night osoitti parkkia rannassa keskustan länsipuolella, mutta se oli yllätys-yllätys suljettu kisan takia.  Pääsimme kuitenkin rantaparkkiin ja ihmettelimme seuraavaa siirtoa.  Rivissä oli kaksi matkailuautoa ja neljä autotraileria merkittyinä rallin huoltoajoneuvoiksi, ja siinä ollessamme poliisi kävi ajamassa edestakaisin parkkipaikkaa.  Todennäköisesti olisimme voineet olla yön siinä, koska ei poliiseilla ollut mitään mielenkiitoa tarkistaa lupia.



Keskustasta löytyi kuitenkin toinen parkki, jota kuvattiin sovelluksessa "grand parking Sanremo" ja siirryimme sinne.  No, se on kalahallin vieressä, talojen välissä oleva noin 50 paikkaa käsittävä henkilöautoparkki...  Tilaa oli hyvin, joten pistimme auton siihen ja rupesimme yöpuulle. Nukkuminen oli heikkoa liikenteen ja muun metelin vuoksi, ja herätys oli aiemmin kuin arvasimmekaan.

Vähän viiden jälkeen ikkunaan koputettiin ja kaveri viittilöi tarvitsevansa meidän paikan, koska parkkipaikalle pystytettiin lauantaitoria...  Eikun vaatteet niskaan ja menoksi.  Läheltä löytyi onneksi sataman parkkipaikka, 2 euroa tunti, ja tuuppasimme auton sinne.

Vaimo jäi nukkumaan, kun lähdin kuuden aikaan lompsimaan rallin huoltoparkkiin, koska muistin, että aamun ensimmäinen huolto on jo seitsemältä.  Huoltoalueella tallit olivat valmistautumassa park fermestä tuleviin autoihin ja seitsemältä niitä alkoi pörisemään alueelle.



Kalle ja kartturi Risto Pietiläinen saapuivat melko pian ja huoltomiehet aloittivat auton tarkistamisen aamupäivän erikoiskokeita varten.  Kalle liikuskeli auton ympärillä ja kun hän sattui sopivasti kohdille, niin rupesimme juttusille.  yöunet olivat jääneet Kallellakin vähiin, mutta tyynesti hän odotti päivän haasteita. Ja tietysti oli otettava kuvia italialaisten fanien kanssa - myös suomalaisen fanin kanssa. 

Aamuhuoltoon



Italian mestari Ardreucci

Hayden Paddonin aamuhuolto


Kaikki valmiina

Kallen ja Riston startattua päivän pätkille siirryin Toyota Motorsportin huoltoon. Siellä Takamoto Katsutan kartturina on suomalainen Marko Salminen. Markon kasvot eivät olleet tutut ja tein pikagooglauksen. Tunnistin Markon auton takaa.  Sain vinkattua hänelle ja kun Marko lähestyi niin hän sanoi ensimmäiseksi "Nyt mä muistan missä viimeksi nähtiin, terve vaan!"  Ja minulla ei kyllä tullut yhtään mieleen, missä olimme tavanneet aikaisemmin. Marko valaisi, että se oli vuonna 2014 Le Touquetin rallissa Pohjois-Ranskassa, jossa olimme vaimon kanssa Jarospeedin mukana! 



Marko Salminen

Markon auton lähdettyä matkaan yhytin vielä kaksi suomalaista huoltojoukkueeseen kuuluvaa kaveria, ja nautimme aamukahvit teltassa.

Aamun huolto on ohi, LEPO!
Aamupäivä huoltoparkissa oli hiljainen, seuraava huolto vasta puolenpäivän aikaan. Kävelin takaisin autollemme kainalossani tuoreet focacciat. Teimme rauhallisen kävelyn pitkin satamaa ulkoiluttaen samalla koiria ja nauttien lämpimästä aamusta.


Siinä ihmettelee Ulysses kaimaansa!!


Puolenpäivän aikaan ralliautot alkoivat kerääntyä huoltoalueen ulkopuolelle odottamaan päivähuollon alkamista ja Kallen tullessa jonoon valokuvaajat ja toimittajat tulivat vauhdilla kysymään Kallen fiiliksiä ja kuvaamaan joka suunnasta. Fanien kanssa Kalle poseerasi hymy huulilla, vaikka jo toinen rengasrikko oli pudottanut sijoitusta kisassa.  Isä Harri keskusteli pojan kanssa, eikä silloinkaan hymy hyytynyt.








Harri Rovanperä sai antaa nimikirjoituksiaan keräilyautojen laatikoihin ja totesi, että nämähän  ovat kaikki mun entisiä autoja.  Sillä hetkellä niiden pikkuautojen hinta kohosi huomattavasti saatuaan kotelon kanteen Harrin nimmarin.


Vielä pientä palaveria...

Ja sitten syömään!

Viikonlopuksi ennustettu sade teki tuloaan ja päätimme siirtyä muualle, rallissa oli enää jäljellä iltapäivän EK:t emmekä lähteneet niitä katsomaan, vaan jatkoimme rantatietä itään, Imperiaan, josta löytyi rauhallinen pysäköintialue aivan rannasta. Näin sesongin ulkopuolella on nautinto koluta pikkukyliä, kosa tilaa on!

Vietimme iltapäivän sadekuurojen välissä rannalla keräten mitä kummallisimman näköisiä raidallisia kiviä, illalla tein rantaan nuotion ajopuista ja nautimme shamppanjaa katsellen Korsikalle meneviä laivoja pimeällä merellä.




Sunnuntaina ajoimme rantatietä länteen, kiersimme pikkukyliä rannan tuntumassa ja seikkailimme Monacon yläpuolelta Nizzan itäpuolelle, josta oikaisimme moottoritielle ja sieltä vauhdilla kotiin.



Hassan toimii hyvin, huollon tarvetta on ainakin ilmastoinnin täyttö ennen kesähelteitä, nyt sen viilennysteho on heikko.  Mutta ennen huoltoa on edessä viikon loma, jolloin kierrämme ainakin taas Italiaan ja todennäköisesti Mont Blancin tunnelin läpi Chamonixiin Ranskan puolelle.  Nähtäväksi jää, minne sieltä suuntaamme.  Italiassa kutsuvat Barolon alue ja siellä Jyrki ja Riikka Sukulan viinitila, sekä vaimo on tietysti vietävä johonkin outlet-kylään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti